Law4youth_MainPic פינוי שוכר
Law4youth_MainPic פינוי שוכר
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    רח' מוטה גור 9,
    פארק אולימפיה בנין B, קומה 4,
    פתח תקווה

    טלפון: 077-9975206

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    תביעה לפינוי מושכר בבית משפט לענייני משפחה

    בעלי נכסים רבים המשכירים את נכסיהם לצדדים שלישיים, יוצאים מההנחה הסבירה כי ניתן יהיה להסתמך על זרם התקבולים וליהנות מהכנסה פסיבית מדמי השכירות.

    אולם במקרים רבים המציאות מתבררת כשונה. דיירים רבים אינם עומדים בתנאי הסכם השכירות שחתמו עליו, גורמים נזק לנכס או שאינם משלמים את דמי השכירות, וכך הופך הנכס ממקור הכנסה קלה, למקור של התדיינויות משפטיות וטרחה רבה הנגרמת לבעל הנכס.

    תוכן עניינים

    כיוון שבעל הנכס אינו רשאי לנקוט כל פעולה עצמאית לפינוי של הדייר או לגרום לו לעזוב את הנכס עקב ניתוק חשמל או מים, הרח שהדרך היחידה הניצבת בפני המשכיר היא פנייה לערכאות משפטיות להליך בשם תביעה לפינוי מושכר.

    אולם לאן פונה בעל נכס אשר השכיר את דירתו לבן משפחה? האם יפנה לביהמ"ש לענייני משפחה המוסמך לדון בסכסוכים בין בני משפחה? האם ניתן בכלל להגיש תביעה לפינוי מושכר בבית משפט לענייני משפחה? האם יפנה לביהמ"ש האזרחי?

    מהי תביעה לפינוי מושכר ומה המאפיין אותה?

    תביעה לפינוי מושכר כשמה כן היא, נועדה לתת פתרון משפטי מהיר לאותם בעלי דירות אשר דייריהם אינם ממלאים אחר הוראות הסכם השכירות, ומסרבים לפנות את הנכס ובכך גורמים נזקים מתמשכים לבעלי הנכס.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תביעה זו עניינה אך רק פינוי הדייר ועל כן היא אינה ערכאה מתאימה לבירור סכסוכים כספיים או תשלום עבור נזקים שאותם רוצה המשכיר לתבוע מהשוכר.

      מהם עקרונות תביעה לפינוי מושכר?

      1. ההליך המשפטי אורך כ-3 חודשים בלבד
      2. התרופה היחידה הניתנת במסגרת הליך זה היא פינוי דייר
      3. לכתב התביעה מצורף כל החומר הרלוונטי
      4. הנתבע אינו יכול לצרף צד נוסף להליך
      5. אפשרות לביצוע הפינוי באמצעות הוצאה לפועל

      לאחר שהנתבע הגיש כתב הגנה, וזאת בתוך 30 יום, מתקיים דיון ובסופו של הדיון מתקבלת ההחלטה האם להוציא לדייר צו פינוי, על סמך הראיות שהציג התובע, אם לאו. הנתבע רשאי להגיש ערעור על פסק הדין או בקשה לעיכוב ביצוע.

      אם הנתבע קיבל צו פינוי ואינו ממלא אחריו, התובע מגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל. זו מצידה שולחת לנתבע הודעת אזהרה עם צו פינוי. אם פינה הדייר את הנכס, הרי שההליכים המשפטיים מופסקים. לא פינה הדייר את הנכס, רשאי ראש ההוצאה לפועל להורות על פינוי כפוי של הנכס המתבצע באמצעות קבלני פינוי מורשים. אלו מגיעים לנכס ונכנסים לתוכו אף באמצעות פריצת הדלת ומפנים את הדייר ומיטלטליו מהדירה.

      אם הנתבע קיבל צו פינוי ואינו ממלא אחריו, התובע מגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועלהאם ניתן לדון בתביעה לפינוי מושכר בבית משפט לענייני משפחה?

      בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בכל התביעות המתעוררות בין בני משפחה. גישתו של בית המשפט לפי המדיניות המשפטית הרצויה היא, כי יאוחדו כל המחלוקות הנידונות בפני המותב הדן. האם מחלוקת שבסיסה תביעה לפינוי מושכר בין בני משפחה נכללת אף היא באותן מחלוקות?

      תקנה 258 ה(ב) לתקנות ביהמ"ש למשפחה קובעת כי "הוראות פרק ט"ז וסימן ב' בפרק כ' לא יחולו על תובענות בענייני משפחה". הוראות פרק ט"ז לסדר הדין האזרחי עוסקות בתביעות בסדר דין מקוצר והשאלה העולה היא האם תביעה לפינוי מושכר, שבה עוסק פרק ט"ז 4 לסדר הדין האזרחי – שנערכת בהליך מהיר וממצה – נופלת בגדרו של "סדר דין מקוצר"? שכן אם התשובה חיובית, הרי שלביהמ"ש לענייני משפחה לא תהיה הסמכות לדון בתביעות אלו. אולם אם נאמר שלביהמ"ש לענייני משפחה אין סמכות לדון בתביעה לפינוי מושכר כאשר מדובר בבן משפחה, הדבר יפגע בזכויותיו של בעל הנכס לעומת בעל נכס אחר המשכיר לדייר מן החוץ.

      הכרעת הפסיקה בשאלת סמכות הדיון בתביעה לפינוי מושכר בבית משפט לענייני משפחה

      במספר פסקי דין שעסקו בנושא קבע ביהמ"ש כי מלשונה של תקנה 258 לא ניתן להסיק כי לביהמ"ש לענייני משפחה אין סמכות לדון בתביעה לפינוי מושכר שכן פרק ט"ז4 אינו חוסה תחת פרק ט"ז בכללותו אלא הוא נפרד ממנו.

      גם בחינה עניינית של מהות התביעה תביא למסקנה כי לביהמ"ש לענייני משפחה סמכות לדון בתביעות לפינוי מושכר שכן יש לראות סכסוך בענייני משפחה לא בגדר תביעה כספית רגילה אלא כחלק ממכלול רחב שמטרתו להכריע בסכסוך המשפחתי הכולל. ולכן אין טעם להחיל את המגבלות הפרוצדורליות הקיימות בהליך תביעה בסדר דין מקוצר כמו הגשה בקשת רשות להתגונן או הגשת הליך המרצת פתיחה – על סכסוכי משפחה.

      עוד מוסיף ביהמ"ש כי סכסוכים משפחתיים מטבעם אינם ראויים להידון בדרך של הליכים מקוצרים ומהירים, זאת למרות שגם בהליך המשפטי של תביעה לפינוי מושכר ישנם סממנים "מהירים" כמו משך התנהלות ההליך וההגבלות על הנתבע. אולם אלו – סובר ביהמ"ש – נובעות מהצורך בהכרה במציאות לפיה דייר נמצא שלא ברשות בנכסו של אחר, ומציאות זו דורשת פתרון מהיר.

      ביהמ"ש סומך את קביעתו אף על האפשרות הניתנת לשופט להעביר את התביעה לפסי תביעה רגילים וכן על הגמישות הקיימת בסדרי הדין של ביהמ"ש למשפחה המסוגלת להתאים עצמה לנסיבות המיוחדות של תביעה לפינוי מושכר.

      לסיכום: הפסיקה קבעה כי ניתן להגיש תביעה לפינוי מושכר בבית משפט למשפחה למרות הסממנים הקרובים לתביעות בסדר דין מהיר שאלו אינן מוגשות בבית משפט למשפחה.

      *התוכן של אתר פינוי שוכר Law4youth לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי, העושה שימוש באמור עושה זאת על אחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9975206 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף