Law4youth_MainPic פינוי שוכר
Law4youth_MainPic פינוי שוכר
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    רח' מוטה גור 9,
    פארק אולימפיה בנין B, קומה 4,
    פתח תקווה

    טלפון: 077-9975206

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    תביעה לפינוי מושכר [מדריך משפטי, 2023]

    השכרתם דירה והשוכר אינו משלם? השכרתם נכס והדייר משחית את המושכר? מכניס דייר משנה או אינו עומד בתנאי הסכם השכירות? ולמרות כל זאת השוכר גם מסרב לפנות את המושכר? דעו שיש מה לעשות! הכירו את הרעיון היעיל של הגשת תביעה לפינוי מושכר.

    תביעה לפינוי מושכר

    תוכן עניינים

    מהי תביעה לפינוי מושכר ומהם מאפייניה?

    תביעה לפינוי מושכר – כשמו של ההליך, הנו הליך משפטי ייחודי לצורך מטרה אחת: פינוי מושכר מדייר סרבן.

    המחוקק אשר תיקן את החוק בשנת 2008, הבין את הנזק האדיר שיכול להיגרם למשכיר כתוצאה משוכר שמחזיק בדירתו ומסרב לשלם דמי שכירות, ולכן קבע כי הליך פינוי מושכר יטפל קודם כל בבעיה עצמה, פינוי השוכר שלא משלם ולאחר מכן בהשלכותיה – הנזק הכספי.

    מאפייניה העיקריים של תביעה לפינוי מושכר:

    • הליך משפטי ממוקד, יעיל ומהיר שאמור להסתיים בתוך 60 יום
    • הסעד היחיד שניתן לתבוע במסגרת ההליך הוא פינוי מושכר ולא כל תביעה אחרת, אך כן ניתן לתבוע הוצאות משפט.
    • על התובע לצרף לכתב התביעה את כל החומר הרלוונטי: תצהירי עדות ראשית ו-אסמכתאות לטענותיו.

    תביעה לפינוי מושכר [מדריך משפטי, 2023]

    לאחר שמבוצעת מסירה כדין של כתב התביעה לנתבע, עומדים לרשות הנתבע 30 ימים להגשת כתב הגנה, כאשר הנתבע לא רשאי לתבוע את המשכיר בתביעה שכנגד. על פי התקנות, בית המשפט יקבע מועד לשמיעת התביעה לפינוי משוכר בטווח של 30 ימים ממועד שבו היה על הנתבע להגיש כתב הגנה.

    במועד הדיון בתביעת פינוי שוכר, בית המשפט שומע את הצדדים ובדרך כלל פסק הדין ניתן בו במקום או לכל המאוחר בתוך ימים ספורים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה נדרש כדי לאכוף בכוח פסק דין בתביעה לפינוי מושכר?

      לאחר פסק הדין ניתנת לשוכר שהות של 15 יום לפינוי עצמי, אלא אם בית המשפט קבע אחרת. השהות ניתנת לשוכר בכדי לבצע את פסק הדין לפינוי דייר בעצמו ובטרם יינקטו בטרם ינקטו כנגדו הליכי הוצל"פ לפינוי המושכר.

      ככל שהשוכר לא פינה את המושכר, אין מנוס מפינוי המושכר באמצעות הכלים שמוענקים למשכיר במסגרת ההוצאה לפועל אשר שימוש מהיר ומושכל בהם יביא לפינוי בפועל של השוכר בתוך כ- 30 ימים ממועד פתיחת תיק ההוצל"פ.

      לוח זמנים בתביעה לפינוי מושכר

      אלה המועדים שחשוב להקפיד עליהם, מיד לאחר הגשת תביעה לפינוי מושכר:

      1. מעקב אחר הגשת כתב הגנה – 30 ימים.
      2. בית המשפט יקבע דיון בטווח של כ- 60 יום ממועד הגשת התביעה
      3. לאחר פסק הדין תינתן שהות של 15 יום בדרך כלל לפינוי עצמי לשוכר
      4. היה והשוכר לא פינה ונדרשנו להליך הוצל"פ לפינוי מושכר – ניתן לבצע זאת אם עושים זאת בצורה יעילה ונכונה בטווח של 30 ימים, אם לא, זה עלול להיארך זמן רב נוסף.

      הגשנו תביעה לפינוי מושכר, אך מה לגבי הנזק הכספי?

      לאחר שפינינו את המושכר והחזרנו את הדירה לבעליה המחויך, נותר לבחון כיצד ניתן לגבות את נזקי המשכיר. יש מספר דרכים לבצע גבייה כספית והדבר תלוי באם המשכיר מחזיק בשטר חוב ו/או המחאות של המשכיר או ערבים מטעמו, שאז ניתן להתחיל הליכי גביה בהוצאה לפועל.

      ככל שאין בידי המשכיר כל בטוחה שהיא, יש לשקול הגשת תביעה כספית עצמאית כנגד השוכר ו/או הערבים בהתאם לכדאיות הכלכלית.

      מתי נכון להגיש תביעה לפינוי מושכר?

      מוצדק להגיש תביעה לפינוי מושכר כאשר השוכר לא עומד בתנאי חוזה השכירות – למשל, אם הוא לא משלם, במועד או בכלל, את דמי השכירות ו/או תשלומים אחרים הקשורים למושכר, או אם הוא נשאר במושכר גם לאחר שתקופת השכירות מסתיימת.

      ישנן עילות נוספות שיכולות להצטבר לעילת פינוי מושכר כמו אי תשלום הוצאות שוטפות של המושכר, אי תשלום וועד בית, אי עריכת פוליסת ביטוח, הפרעה לשכנים, נזקים למושכר ועוד.

      האם יש לצרף מסמכים כלשהם לכתב התביעה לפינוי מושכר?

      התשובה לכך חיובית. המשכיר צריך לצרף לכתב התביעה לפינוי מושכר את חוזה השכירות עליו הוא והשוכר חתמו לפני שהשוכר נכנס לדירה וכן את כל שאר המסמכים הנוגעים לבעלות על הדירה.

      מהן הזכויות והחובות של שוכר שמוגשת נגדו תביעה לפינוי מושכר?

      שוכר שמוגשת נגדו תביעה לפינוי מושכר יכול להגיש כתב הגנה בתוך 30 יום מהמצאת כתב התביעה נגדו. יצוין כי השוכר לא יכול, במסגרת אותו ההליך, להגיש כתב תביעה כנגד המשכיר, והוא גם לא יכול להעביר את האחריות ל"צד שלישי".

      כמה זמן נמשך ההליך המשפטי בתביעה לפינוי מושכר?

      כאמור, מרגע המצאת כתב התביעה כנגד השוכר, ניתנים לאחרון 30 ימים בלבד להגיש כתב הגנה. בית המשפט יקבע מועד לדיון בתוך 30 יום מהמועד שהיה לשוכר להגיש כתב הגנה, כלומר, כ- 60 יום ממועד הגשת התביעה. זהו למעשה ההליך המשפטי הכי קצר בספר החוקים.

      מהם הסעדים שניתן לדרוש בתביעה לפינוי מושכר?

      בתביעה לפינוי מושכר לא ניתן לדרוש שום סעד מלבד פינוי המושכר. אם המשכיר מעוניין בסעדים נוספים, למשל בפיצויים כספיים עקב הנזקים הממוניים שנגרמו לו כתוצאה מהתנהגותו הבעייתית של השוכר, הוא יכול להגיש תביעה כספית או לעשות שימוש בשטר חוב או שיקים שבידיו באמצעות ההוצאה לפועל.

      האם ניתן, במקביל להגשת התביעה לפינוי מושכר, לנסות ולפנות את השוכר מהדירה בדרכים אחרות שאינן משפטיות?

      לא! אסור לעשות דין עצמי.

      ניתן לפנות שוכר מדירה רק באמצעות תביעה לפינוי מושכר. כל פעולה אחרת אסורה בהחלט, ובפרט אסור להפעיל כל כוח פיזי כלפי השוכר, ולא ניתן לבצע כל פעולה שיכולה להפריע לשהות ה"רגילה" של השוכר בדירה – כמו ניתוק המים או החשמל. נתקלתי בלא מעט מקרים בהם בעלי הנכסים ניסו לעשות דין עצמי ונענשו, לרבות "בילוי" לילה במעצר.

      תביעה לפינוי מושכר - אינפוגרפיקה

      כיצד על המשכיר לפעול כדי להגביר את סיכוייה של התביעה לפינוי מושכר להתקבל?

      על מנת לשפר את סיכוי ההליך המשפטי לפינוי מושכר יש לפנות לעורך דין פינוי שוכר כבר בשלב שבו בעל המושכר מבין שיש לו בעיה עם השוכר. עו"ד ידריך את השוכר שלא לפעול באופן שיפגע בו בהליך המשפטי.

      כיצד מתנהל בפועל הדיון בתביעת פינוי מושכר בבית המשפט?

      כמו שכתב התביעה מרכז מספר שלבים משפטיים גם יחד לעומת הליכים משפטיים אחרים, כך גם הדיון שהוא ממוקד, מתנהל במידת הצורך הליך הוכחות קצר בסיומו נשמעים סיכומים וניתן פסק דין – בדרך כלל בסיום הדיון ואם לא בסמוך אליו.

      איך קובעים את מועד פינוי המושכר בפועל?

      בית המשפט קובע את מועד פינוי המושכר שהנו בדרך כלל כ- 15 ימים ממועד פסק הדין, אלא אם נקבע אחרת מסיבות מסוימות או בהסכמה של הצדדים.

      ישנם מקרים בהם במהלך הדיון מגיעים הצדדים למועד פינוי מוסכם למושכר כנגד תשלום בפועל של דמי שכירות – כלומר בעל המושכר מקבל גם מושכר פנוי וגם את דמי השכירות. אמנם אנו לא עוסקים בתביעה כספית אלא בפינוי מושכר בלבד, אך בהסכמת הצדדים בית המשפט רשאי לקבוע גם חיוב כספי לשוכר.

      פינוי דייר יבוצע רק שכל השלבים שיש לבצע בהוצאה לפועל יבוצעו כדין

      הליך ההוצל"פ לפינוי שוכר ממוקד וחייבים לבצע אותו לפי הספר. מאחר וגם משטרת ישראל מעורבת בפינוי המושכר כולל המחלקה המשפטית של המשטרה, אי דיוק במועדים ובשלבים יכול להביא לסרבול הליך הפינוי בהוצל"פ ולהאריך את המשכו בצורה משמעותית.

      מהי האגרה שיש לשלם בתביעת פינוי מושכר?

      669 ₪. בהליך הוצל"פ לפינוי מושכר יש צורך לעיתים בשירותים של קבלן פינוי מושכר מורשה של ההוצל"פ ובעלות למשטרה שמלווה את פינוי המושכר עצמו, מה שמקים עלויות למשכיר אשר ניתן להשית על השוכר דרך תיק ההוצל"פ.

      כיצד מחשבים את עלות שכר טרחת עורך הדין בתביעה לפינוי מושכר?

      שכר טרחת עו"ד בהליך פינוי מושכר משתנה ביחס לפעולות שיש לבצע במקרה המסויים.

      מה שחשוב הוא ביצוע נכון ומהיר של הליך פינוי המושכר. זכרו – ככל שתקדימו לפנות את המושכר תחסכו נזק רב יותר שיכול להתגבש במהירות. לכן הדגש הוא על עו"ד הבקיא בהליך פינוי מושכר שיביא לתוצאה מהירה ויחסוך הרבה כסף.

      מה ניתן לעשות אם השוכר ממשיך לסרב להתפנות גם לאחר מתן פסק הדין?

      יש לנקוט בהליך הוצל"פ לפינוי מושכר שסיומו הוא הוצאה פיזית של השוכר וכל מי שמטעמו מהמושכר

      כיצד צריכה להתבצע פניית המשכיר ללשכות ההוצאה לפועל אם השוכר ממשיך בסירובו להתפנות גם לאחר מתן פסק הדין?

      על המשכיר לפנות ללשכת ההוצאה לפועל בבקשה למימוש פסק הדין ולפעול לפי הוראות וסדר פעולות פינוי המושכר בהוצל"פ ובתוך כך, לפעול בתיאום עם משטרת ישראל על מנת שילוו את הליך פינוי המושכר ביום הפינוי שיקבע.

      אני לא רוצה להשכיר את דירתי לאדם שייתכן שאצטרך להגיש נגדו תביעה לפינוי מושכר. מה עלי לעשות?

      ניתן וצריך לבקש מהשוכר הפוטנציאלי מידע שיספק כלים להבין מי עומד מולנו וכן לבדוק במרשמים שפתוחים לקהל (כמו רשימת פושטי הרגל) אם הוא נכלל בה. בנוסף, במסגרת הסכם השכירות יש לקבל את הבטחונות הראויים על מנת להבטיח שהמשכיר לא ירדוף אחרי דמי השכירות וחובות השוכר.

      הגשת ערעור על פסק דין בתביעות פינוי מושכר

      כעקרון שוכר יכול להגיש ערעור אך בפועל זה כמעט ולא קורה. ראשית, השוכר מבין שאין לו עילה אמיתית להצליח בערעור לאחר שניתן כנגדו פסק דין. שנית, בשלב ערעור על השוכר להפקיד ערובה להבטחת הוצאות המשפטיות של המשכיר סכום שעומד על כ- 20,000 ₪ בקופת בית המשפט ולכן התנאי הזה מונע הגשת ערעורי סרק.

      האזינו לפודקאסט בו התארחנו כדי להסביר בהרחבה על הגשת תביעה לפינוי מושכר:

      תביעה לפינוי מושכר - שאלות נפוצות

      מי רשאי להגיש תביעה לפינוי מושכר?

      בעלים של נכס בשכירות בלתי מוגנת אשר השוכר לא משלם לו את דמי השכירות או לא מפנה את המושכר בסיום תקופת השכירות. קיימים הפרות נוספות שיכולות להצטבר לעילת פינוי מושכר כמו אי תשלום ההוצאות השוטפות, וועד הבית, אי עריכת פוליסת ביטוח, הפרעה לשכנים, נזקים למושכר ועוד.

      מהם המאפיינים של תביעה לפינוי מושכר?

      תביעה לפינוי מושכר היא ההליך המהיר בספר החוקים. על מנת לעמוד בכך יש לכרוך אליו את כל הטענות והראיות ולנהל אותו באופן יעיל ומהיר. בדיון עצמו יכול וינוהל הליך הוכחות קצר ובסיומו יינתן בדרך כלל פסק הדין. ההליך המשפטי נמשך כחודשיים.

      כיצד אוכפים פסק דין בתביעה לפינוי מושכר?

      בדרך כלל ניתן לשוכר שהות של 15 יום מפסק הדין לפינוי עצמי ואם בסופם הוא לא מפנה את המושכר יש לממש את פסק הדין בהוצאה לפועל, הליך אשר אם יבוצע נכון יביא לפינוי המושכר פיזית בטווח של כ- 30 ימים.

      האם ניתן להגיש תביעה בגין נזקים כספיים בד בבד עם הגשת תביעה לפינוי מושכר?

      מכיוון שהליך תביעה לפינוי מושכר עוסק אך ורק בפינוי הדייר הסרבן, הדרך המומלצת היא להגיש תביעה לפינוי מושכר בסיום שלב הליך פינוי המושכר לאחר שהמושכר יפונה ובעל הנכס יוכל לאמוד את נזקיו.

      *התוכן של אתר פינוי שוכר Law4youth לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי, העושה שימוש באמור עושה זאת על אחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9975206 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף