Law4youth_MainPic פינוי שוכר
Law4youth_MainPic פינוי שוכר
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    רח' מוטה גור 9,
    פארק אולימפיה בנין B, קומה 4,
    פתח תקווה

    טלפון: 077-9975206

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    פינוי מדירה – כללי מותר ואסור

    פינוי דייר היא אחת הסוגיות המשפטיות החשובות בישראל, לאור התופעה השכיחה של דיירים סרבנים.

    הדייר הסרבן גורם למשכיר לנזק כספי ולעוגמת נפש, אך חשוב לדעת כי בידי המשכירים פתרון משפטי טוב, העומד לרשותם במצבים של פינוי דייר.

    תוכן עניינים

    פתרון זה הוא הגשת תביעה לבית המשפט: תביעת פינוי מושכר. אין המדובר בתביעה אזרחית רגילה, אשר דורשת המתנה ארוכה עד ליום הדיון. תביעות פינוי מדירה, נדונות במסגרת הזמן הקבוע בתקנות סדר הדין האזרחי: הדיון יתקיים לא יאוחר משלושים יום לאחר המועד להגשת כתב הגנה.

    הדיון עצמו בתביעה, אורך גם הוא זמן קצר, בשל העובדה כי הסעד אשר נדון הוא סעד של פינוי בלבד. לא ניתן להגיש סעדים אחרים במסגרת תביעת פינוי דייר, על מנת לשמור על הליך זה קצר ומהיר.

    העובדה כי אין המדובר בהליך מיידי, גורמת לעיתים למשכיר, לנקוט באמצעים אחרים, על מנת לפנות את הדייר מן הנכס. חלק מן האמצעים הללו אינם חוקיים ועלולים להיות בעוכרו של המשכיר.

    מהם אפוא כללי המותר והאסור בכל הנוגע אל פינוי דייר?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      פינוי דייר באמצעות תלונה במשטרה

      כאשר השוכר שוהה במושכר באופן לא חוקי, אם בשל הפרה יסודית של חוזה השכירות ואם בשל כך כי החוזה הסתיים ולא חודש, פונים לעיתים משכירים, למשטרה.

      הגשת תלונה במשטרה לשם פינוי דייר, היא אמנם מעשה מותר, אך היא לא תועיל. המשטרה איננה מוסמכת להתערב בסכסוך משפטי אזרחי, אשר מקומו בין כותלי בית המשפט.
      לפיכך, כאשר ניגש משכיר למשטרה ומבקש להגיש תלונה כנגד הדייר הסרבן, יסביר לו השוטר התורן כי המשטרה אינה יכולה לעזור במקרה זה וכי עליו לפנות לערכאות המשפטיות.

      נקיטת דין עצמי – האם מותר או אסור?

      בתי המשפט דנו פעמים רבות בנושא נקיטת דין עצמי מצד משכירים, המנסים לגרום לדייר הסרבן לעזוב את הנכס. לעיתים, מופיעה האפשרות לנקיטת דין עצמי בחוזה השכירות ובמקרים אחרים, היא אינה מופיעה.

      עמדת בית המשפט בעניין זה היא חד משמעית והיא קובעת כי עשיית דין עצמי, מכל סוג, היא אסורה. לעניין זה, יש להדגיש כי אין זה משנה אם כלל המשכיר סעיף דין עצמי בחוזה השכירות או אם לאו. לסעיפים מעין אלו, אין תוקף חוקי ולכן, בכל מקרה, חל איסור על נקיטת דין עצמי.

      מה כוללת עשיית דין עצמי:

      1. החלפת מנעול בנכס: פינוי מדירה על ידי החלפת המנעול היא פעולה שמשכירים רבים עושים, בכדי למנוע מן הדייר להיכנס לנכס.

      2. ניתוק הגז, החשמל והמים: שיטה נוספת של פינוי דייר על ידי דין עצמי, היא ניתוק השירותים השונים בדירה. במצב כזה, נפגעת משמעותית איכות חייו של השוכר בנכס ועל כן, מקווה המשכיר כי הדייר יעזוב.

      3. הוצאת חפציו של השוכר: המשכיר נכנס אל הנכס ומוציא ממנו את החפצים של הדייר. פינוי דייר באופן שכזה, איננו חוקי.

      פינוי מדירה באמצעות דין עצמי, היא אסורה ועלולה להיות בעוכרו של המשכיר, במידה והשוכר יגיש תביעה כנגדו. משכירים רבים אינם מודעים לכך כי כאשר הם נוקטים בדין עצמי, הם גורמים לנזק לשוכר ועל כן, הוא זכאי השוכר להגיש נגדם תביעה כספית לפיצויים.

      בית המשפט רואה בנקיטת דין עצמי כפגיעה בזכויות השוכר ואינו רואה בכך התנהגות לגיטימית, למרות כי השוכר שוכן בנכס שלא כחוק. לפיכך, יכול המשכיר למצוא עצמו מחויב בפיצוי כספי לשוכר.

      המסקנה אפוא היא ברורה – דין עצמי הוא אסור ואינו כדאי כלכלית למשכיר.

      פינוי מדירה באמצעות דין עצמי, היא אסורה ועלולה להיות בעוכרו של המשכיר, במידה והשוכר יגיש תביעה כנגדופינוי מדירה – פנייה אל השוכר

      דייר סרבן פוגע בזכות הקניין של המשכיר ואין ספק כי הדבר מעורר במשכיר זעם ותסכול. אולם, היות שחל איסור על נקיטת דין עצמי והגשת תלונה במשטרה, איננה אמצעי יעיל של פינוי דייר, כדאי למשכיר לנסות ולדבר עם השוכר ולשכנעו לפנות את הנכס.

      אלטרנטיבה זו הנה בגדר "לא יועיל לא יזיק" אך כמובן שהיא אינה מתאימה למצב שבו הדייר אלים ועלול לסכן את שלומו של המשכיר.

      אמצעי זה יכול להיות אפקטיבי בעיקר במקרים בהם הדייר עלול לחשוש מהליכים משפטיים. זהו פתח מצוין עבור המשכיר להשפיע על השוכר לפנות את הנכס. המשכיר יסביר לשוכר את ההשלכות של אי פינוי הנכס: תוגש נגדו תביעת פינוי מדירה.

      כצעד ראשוני, כדאי לנסות ולשוחח עם הדייר טלפונית או פנים אל פנים ומשלא עזרו ניסיונות אלו, כדאי לשלוח אליו מכתב התראה לפני הגשת תביעה.

      יכול והמכתב יגרום לדייר לעזוב וכך נחסך מן המשכיר להגיש תביעת פינוי דייר. במקרה והדייר לא עזב, יצרף המשכיר את המכתב כאסמכתא לתביעה, אשר תשמש כראיה לכך שניסה לפנות את הדייר, לפני הגשת התביעה. קיומו של מכתב שכזה, מגדיל את הסיכוי לקבלת צו פינוי מדירה.

      משכירים רבים נאלצים להתמודד עם סיטואציה משפטית של פינוי שוכר. כאמור במאמר זה, ישנן דרכים חוקיות לפעול לשם פינוי מדירה וישנן פעולות אסורות, כמו הוצאת חפציו של הדייר מן הנכס. כאשר ניסיון לשכנע את הדייר לפנות את הנכס, לא הואיל, לרבות מכתב התראה, יש להגיש תביעת פינוי דייר לבית המשפט.

      *התוכן של אתר פינוי שוכר Law4youth לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי, העושה שימוש באמור עושה זאת על אחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9975206 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף